tirsdag 3. februar 2015

CR Bersagel - sesongstart og trygg retur game on

På: Even og meg
Forhold: Minusgrader men super friksjon der det ikke var vått eller isete
S&D: Kosmiske Banditos (7), årsflash

Januar 2015 kom og gikk uten en eneste dag med klippeklatring. Joda, det ble litt is, og det ble mye buldring på sis. Men likevel, det står til stryk. Heldigvis har februar fått en bedre start, og årets sesongstart på klippe ble gjennomført etter jobb i dag på Bersagel, alle klatrefelts mor.

Føltes fantastisk å kjøre den lange veien langs Lutsivatnet igjen. Fikk en overraskelse på parkeringsplassen: Bersagelisen var inne! Men vi var kommet for stein og ikke is i dag.


Alpenglow over Bersagel med Bersagelisen synlig (de hvite greiene). Storveggen til venstre i sola. Øvre gulvegg over tretoppene like til høyre for midten av bildet.

Som ventet var mange av rutene på nedre gulvegg tørre og fine. Men det var også vannsig og istapper på enkelte ruter, dessverre inklusive überklassikeren Trygg Retur (8), vårens store prosjekt for min del.





En litt våt Trygg Retur, legg merke til isen i juggen som markerer enden på cruxet.

Men klatring ble det nå likevel. Even jobbet med kosmiske banditos (7), og jeg fikk testet noen sekvenser på trygg, innimellom istappene. Deilig å kjenne at takene hadde blitt litt større siden jeg prøvde ruten i høst. Lover bra.

Som en bonus fikk jeg en årsflash av kosmiske med hodelykt etter mørkets frembrudd. Alltid en glede å klatre den ruten. Og jeg kan ikke få skrytt nok av Petzl Nao-hodelykten. Har man en sånn er det virkelig ingen grunn til å ikke gå ut og klatre selv om det er mørkt.


Flott lys i dag - som alltid på Bersagel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar