søndag 18. mars 2018

Soloyolotur til yolofoten

CR Lofoten
På: Meg
Andre: Skreifiskere og skikjørere
S&d: To 7A-løyper på stem bastensen og en 6C-bane under Presten


Fikk akutte granittabstinenser, fylte bilen med egne og lånte pads og satt kursen mot sydligere strøk, dvs Lofoten. Kom til Svolvær midt på natten, rullet ut soveposen på en parkeringsplass under nordlyset og hutret meg gjennom natten. Våknet til sol og skyfri himmel (og en japaner som sto og tok bilder ved siden av meg) og visste at jeg hadde truffet blink.


Morgen #1
Etter frokostkaffe var det highway to stem bastensen. Lå en del snø i terrenget og på toppen av steinene, men fant flere klatrebare linjer like ved veien. Gikk både Roof reach right og nameless #17, begge 7A, på en drøy time. Begge to medførte retur fra toppen av steinene i dyp nysnø, noe som ikke akkurat var deilig i solutions... Uansett, med to baner ticket kunne jeg senke skuldrene litt og nyte livet i solen i veikanten. Jobbet deretter videre med noe hardere greier før kulden og søvnmangelen traff meg som et balltre i magen og jeg sa meg fornøyd med stem b.


Roof reach right
Tørking av sko etter retur i snø
Et sjeldent varmt øyeblikk

Relokerte meg til Presten-bulderne. Presten-taket hadde is i et par tak, men hev meg i stedet på Lofotsommer, en kul 6C som starter styggbratt og ender med en layback/mantel. Var derimot for sliten til å linke, så innså at jeg måtte spare den til neste dag og kokte meg i stedet middag.


Snart klatrebar?
Nudas under presten-taket

Klokken var nå 5 og jeg hadde en lang kveld foran meg under presten-taket. Prøvde å lese litt, men å ha hendene utfor soveposen ble fort iskaldt. Men så kom jeg på at jeg hadde to kjemiske fotvarmere med meg, fyrte dem opp, og la dem i genserermene mot hovedpulsårene. Funket knall og leseøkten ble reddet. Sovnet kl 22, men våknet opp en time senere av at vinden hadde tatt seg opp. Var blitt alt for kaldt til å ligge under åpen himmel uten vindbeskyttelse, så jeg samlet mot, krøp ut av posen og pilte inn i bilen og la meg i fosterstilling i bagasjerommet. Sovnet etterhvert og sov sånn någenlunde greit.


Meg på natt #2

Neste morgen ulte vinden rundt bilen. Jeg hadde frost langt inn i marg og bein, og tanken på å gå ut i kulingen for å koke kaffe og gå på do var frastøtende. Kjørte derfor til statoilen i Svolvær for å ordne begge problemene. Max SQ. Tilbake ved Presten med litt varme i kroppen bestemte jeg meg for å prøve å gå 6Cen. Måtte kile paddene fast under en stein for å hindre dem i å blåse bort. Da jeg tok av meg dunisen innså jeg at jeg kom til å bruke opp all varmereserve jeg hadde på dette ene støtet, så nå måtte jeg sende. Heldigvis gikk det. Sprang tilbake til bilen så fort det lot seg gjøre, spiste en bolle på lysstøperiet og kjørte hjem igjen til varm seng, leilighet og samboer.

CR slutt


Morgen #2
Sendebolle
 

1 kommentar: